Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Breathwork, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Med reservation för ändringar.

BRA ATT VETA
  • Aktiviteterna ingår i din vistelse. Du kan ta del av de aktiviteter som är inom ditt pakets tider.
  • Du behöver inte förboka om ej annat anges.
  • Du bär din yukata om ej annat anges.
  • Alla aktiviteter är i mån av plats.
  • Alla aktiviteter är för privatgäster.
  • Konferensgäster behöver boka egna aktiviteter.

VÄLJ EN ÅRSTID

Aktivitetsschema

09.15 - 09.30 Japansk Radiogympa
10.00 - 10.45 Klangresa
11.00 - 11.30 De fem tibetanerna
13.00 - 13.45 Yin Yoga
14.00 - 14.45 Breathwork
15.30 - 16.00 Extra aktivitet
15.15 - 15.45 Zazen
16.00 - 16.45 Do In & Qigong
17.15 - 18.00 Klangresa
19.15 - 19.45 Open Your Eyes
20.00 - 21.00 Yin Yoga
21.15 - 22.00 Extra aktivitet

* Klicka på aktivitetsnamn Klicka på aktivitetsnamn

Rajio Taiso: Japansk radio gympa


Gör som japanerna och starta dagen med Rajio Taiso, uppiggande rörelser! Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen!

Stretchande Yin Yoga


En återhämtande yoga som handlar om att stilla kropp och sinne samt att mjuka upp fascian, även kallad bindväv. Varje position utförs med en mjuk stretch och hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Vi jobbar i stillhet och med stor närvaro och fokus på andetaget, där vi vid varje utandning kommer lite djupare in i positionen. Vår fascia som finns i hela vår kropp mjukas upp och vi får större rörlighet och flöde i kroppen. Detta minskar inte bara stelhet och förebygger skador, utan en mjuk fascia är även avgörande för långsiktig hälsa.

Aktivitetsschema

09.15 - 09.30 Japansk Radiogympa
10.00 - 10.45 Klangresa
11.00 - 11.30 De fem tibetanerna
13.00 - 13.45 Yin Yoga
14.00 - 14.45 Breathwork
15.30 - 16.00 Extra aktivitet
15.15 - 15.45 Zazen
16.00 - 16.45 Do In & Qigong
17.15 - 18.00 Klangresa
19.15 - 19.45 Open Your Eyes
20.00 - 21.00 Yin Yoga
21.15 - 22.00 Extra aktivitet

* Klicka på aktivitetsnamn

Klangresa


En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila.

DE FEM TIBETANERNA


Fem repeterande övningar även kända som "de fem föryngringsriterna" om de utförs dagligen. Övningarna utarbetades ursprungligen av tibetanska munkar för över 2000 år sedan i syfte att hålla hela kropp och sinne i ungdomlig form. Övningarna är enkla i sin form och ökar fysiska styrka och spänst samt mentala skärpa. Löser upp blockeringar så att livsenergin, Ki, åter kan flöda fritt och sätta helande krafter i rörelse.

Landa i nuet

Zazen Meditation


Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma.

Extra aktivitet


När vi har många gäster i huset bjuder vi oftast på extra aktiviteter utöver de som är på programmet. Våra välutbildade aktivitetsguider delar under dessa stund med sig av sin spetskompetens och sina favoritpass till dig. Aktiviteterna är därför olika beroende på dag. En möjlighet för dig att kanske ta del av något helt nytt. På de digitala skärmarna i huset ser du vilka aktiviteter som är extrainsatta under din vistelse. Information om dessa finns i regel i våra pärmar i hotellets och badets reception.

Do In & Qigong


Klassen startar med en härlig Do-In uppvärmning, där du väcker muskler och blodkärl till liv. Vi klappar på kroppen, trycker på punkter och masserar. Rörelserna och tryckningarna utvidgar blodkärlen, aktiverar energibanorna samt stimulerar musklerna och får igång energiflödet i kroppen inför Qigong-delen. Qigong är en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten som arbetar med kroppens energibanor, meridianer. Studier visar att qigong har en dämpande effekt på stress. Rörelserna ökar kroppsmedvetenheten, ger djupare andning och bättre hållning – ett lugnare nervsystem, vilket ger bättre tankeförmåga och bättre immunförsvar.

Open Your Eyes


Nu under vintern känner vi oss ofta mer trötta och behöver anstränga ögonen mer i mörkret. Stillasittande i torra inomhusmiljöer påverkar vår blodcirkulation och vätskebildning runt ögonen negativt. Under denna aktivitet fokuserar vi på just de problemen. Finns det något härligare än en frisk syn som är redo att ta in omvärlden till fullo?

Vi börjar med uppvärmning med hjälp av Do In-tekniker, hämtade från Shiatsu och utvecklade i Japan, för att få blod och lymfvätska att cirkulera fritt. Därefter går vi igenom ett antal ögonövningar, som kan förbättra synen och motverka torra ansträngda ögon. 2 minuter om dagen räcker för att stärka ögonmusklerna och hålla din syn i form.

Breathwork


Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika andningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn. De flesta av oss är medvetna om att hur vi mår psykisk och fysisk kan påverka vår andning. Men att det går att påverka oss rent fysiskt och psykisk andra vägen, dvs via andning är inte lika väl rotat i vårt medvetande. Under denna session lär du dig den bortglömda färdigheten, hur vi bör andas för en hälsosammare vardag. Du kommer prova på olika andningstekniker som bland annat påverkar vårt autonoma nervsystem.

SPORTLOV VECKA 9

Karate


26/2, 1/3 & 2/3 kl. 17.00-17.45

Vecka 9

Under sportlovet har vi besök av Jonas Barle, som har tränat och instruerat vuxna och ungdomar i Karate i över 25 år och har svart bälte 4 Dan. Karaten kommer ursprungligen från ön Okinawa som ligger söder om Japan och under denna session lär du dig de grundläggande tekniker, med betoning på självförsvar. Utöver att vara en rolig och social sport har karate visat sig som ett bra verktyg för stresshantering. Mentalt upplever många att man ökar förmågan att hålla fokus och hitta sitt inre lugn. Dessutom gör träningen dig stark i hela kroppen, den gör dig smidig och ökar din reaktionsförmåga.

Aktivitetsschema

07.45 - 08.10 Zazen
08.15 - 08-45 Solhälsningar
09.15 - 09.30 Japansk Radiogympa
10:00 - 10:45 Klangresa
11.15 - 11.45 Kallbad
13.15 - 13:45 Do-In
14.00 - 14.45 Yin Yoga
15.15 - 15.45 Breathwork
16.00 - 16.30 De fem tibetanerna
16.45 - 17.30 Koppning
18.00 - 18.45 Klangresa
19.45 - 20.15 Övningar för lymfsystemet
20.30 - 21.15 Yin Yoga

* Klicka på aktivitetsnamn Klicka på aktivitetsnamn

Rajio Taiso: Japansk radio gympa


Gör som japanerna och starta dagen med Rajio Taiso, uppiggande rörelser! Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen!

Stretchande Yin Yoga


En återhämtande yoga som handlar om att stilla kropp och sinne samt att mjuka upp fascian, även kallad bindväv. Varje position utförs med en mjuk stretch och hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Vi jobbar i stillhet och med stor närvaro och fokus på andetaget, där vi vid varje utandning kommer lite djupare in i positionen. Vår fascia som finns i hela vår kropp mjukas upp och vi får större rörlighet och flöde i kroppen. Detta minskar inte bara stelhet och förebygger skador, utan en mjuk fascia är även avgörande för långsiktig hälsa.

Aktivitetsschema

07.45 - 08.10 Zazen
08.15 - 08-45 Solhälsningar
09.15 - 09.30 Japansk Radiogympa
10:00 - 10:45 Klangresa
11.15 - 11.45 Kallbad
13.15 - 13:45 Do-In
14.00 - 14.45 Yin Yoga
15.15 - 15.45 Breathwork
16.00 - 16.30 De fem tibetanerna
16.45 - 17.30 Koppning
18.00 - 18.45 Klangresa
19.45 - 20.15 Övningar för lymfsystemet
20.30 - 21.15 Yin Yoga

* Klicka på aktivitetsnamn

Klangresa


En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila.

DE FEM TIBETANERNA


Fem repeterande övningar även kända som "de fem föryngringsriterna" om de utförs dagligen. Övningarna utarbetades ursprungligen av tibetanska munkar för över 2000 år sedan i syfte att hålla hela kropp och sinne i ungdomlig form. Övningarna är enkla i sin form och ökar fysiska styrka och spänst samt mentala skärpa. Löser upp blockeringar så att livsenergin, Ki, åter kan flöda fritt och sätta helande krafter i rörelse.

Landa i nuet

Zazen Meditation


Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma.

Start 1 mars

Kallbad


Du har säkert hört talas om de positiva effekterna av att bada kallt. Under detta passa får du lära dig mer om vad som händer i kroppen och hur du använder andningen för att lättare hantera kylan. Passet börjar med en kortare teoretisk genomgång och andningstekniker för att därefter öva din förmåga att utstå kyla i en av våra kalla källor som är 12-14 grader. En bra introduktion för dig som är nyfiken på det där med kallbad.

Koppning av bindväven


En återställande klass där du placerar Curams statiska massagekoppar av silikon på olika delar av kroppen medan du vilar i avslappnande positioner. Ett sätt att effektivt släppa spänningar, öka flexibiliteten, förbättra cirkulationen genom den "omvända massagen" som kopparna ger. Vårt nätverk av bindväv, även kallat fascia, är kroppens största organ och omsluter allt från muskler och skelett, till organ och celler. När vi håller fascian elastisk kan våra muskler röra sig mer fritt, vi blir mer flexibla och upplever mindre smärta.

REKOMMENDERAS

ÖVNINGAR FÖR LYMFSYSTEMET


Ett pass för dig som vill lära dig enkla övningar som stärker ditt lymfsystem. Lymfsystemet kallas ibland för det bortglömda systemet. Syftet här är att du ska få en grundläggande förståelse för detta viktiga system som är så viktigt för vårt immunförsvar samt att du får verktyg du enkelt kan använda i din vardag.

Breathwork


Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika andningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn. De flesta av oss är medvetna om att hur vi mår psykisk och fysisk kan påverka vår andning. Men att det går att påverka oss rent fysiskt och psykisk andra vägen, dvs via andning är inte lika väl rotat i vårt medvetande. Under denna session lär du dig den bortglömda färdigheten, hur vi bör andas för en hälsosammare vardag. Du kommer prova på olika andningstekniker som bland annat påverkar vårt autonoma nervsystem.

Solhälsningar


Solhälsningar består av två rundor med 12 klassiska yogapositioner som vi utför i ett skönt och lätt flöde. En skön träningsform som sträcker ut våra muskler och leder. Förutom en positiv inverkan på kropp och sinnen uttrycker vi vår tacksamhet till solen för att den upprätthåller liv på denna planet.

Do-In självmassage


Do-In är en form självmassage där du väcker muskler och blodkärl till liv. Vi klappar på kroppen, trycker på punkter och masserar. Rörelserna och tryckningarna utvidgar blodkärlen, aktiverar energibanorna samt stimulerar musklerna. Enkelt att göra och ett roligt sätt att få bättre kroppskännedom och lära sig uppmärksamma hur kroppen mår. Aktiviteten är för privatgäster.

Qigong


Qi gong är en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten som arbetar med kroppens energibanor, meridianer. Studier visar att qi gong har en dämpande effekt på stress. Rörelserna ökar kroppsmedvetenheten, ger djupare andning och bättre hållning – ett lugnare nervsystem, vilket ger bättre tankeförmåga och bättre immunförsvar.

SPORTLOV VECKA 9

Karate


26/2, 1/3 & 2/3 kl. 17.00-17.45

Vecka 9

Under sportlovet har vi besök av Jonas Barle, som har tränat och instruerat vuxna och ungdomar i Karate i över 25 år och har svart bälte 4 Dan. Karaten kommer ursprungligen från ön Okinawa som ligger söder om Japan och under denna session lär du dig de grundläggande tekniker, med betoning på självförsvar. Utöver att vara en rolig och social sport har karate visat sig som ett bra verktyg för stresshantering. Mentalt upplever många att man ökar förmågan att hålla fokus och hitta sitt inre lugn. Dessutom gör träningen dig stark i hela kroppen, den gör dig smidig och ökar din reaktionsförmåga.

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Alla våra aktiviteter är anpassade så det går att utföra dem i sin yukata. Du har då på dig en torr baddräkt, underkläder eller andra bekväma kläder under och du är välkommen att ta av dig din yukata under klassen.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

Utforska yoga och meditation hos Yasuragi med aktiviteter som Breath Work, Zenmeditation och Yin Yoga. Allt ingår när du bor hos oss! Läs mer här!

Yasuragi spahotell, som är belägen mitt i naturen med utsikt över Stockholms skärgård, erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att lära dig hantera stress och landa i nuet. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer