Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Do In, Qi Gong och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Aktiviteterna ingår i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. 

YASURAGI YOGA

Tid: 09.15-10.15

Övningar för kroppens stora energiområden; ben, höfter, coreparti och rygg. Grundövningarna är hämtade från hathayogan. Yasuragi yoga innefattar även meditation och övningar i mindfulness. Fokus ligger på att öka känslan av medveten närvaro. (Medtag bekväma kläder att yoga i). Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

ZENMEDITATION

Tid: 10.30-11.00 och 15.30-16.00

Övning i att iaktta det som är. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Klangresa

Tid: 11.15-12.00 och 16.30-17.15

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar. Du ligger på en madrass på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

DO IN / QI GONG

Tider: 13.30-14.15

En kombinerad do in och qi gongklass. Klassen börjar med do in som är en självmassage där du väcker muskler och blodkärl till liv. Rörelserna och tryckningarna utvidgar blodkärlen, aktiverar energibanorna samt stimulerar musklerna. Enkelt att göra och ett utomordentligt sätt att hålla sig i form. Därefter utövar vi qi gong – en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten. Studier visar att qi gong har en dämpande effekt på stress. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

HEART CHAKRA MEDITATION

Tid: 14.30-15.15

En rörlig meditation till musik. Rörelserna görs i de fyra väderstrecken, men du står hela tiden på samma plats. Den rytmiska musiken hjälper kroppen och sinnet att finna vila i rörelsen – något som många stressade människor kan finna ett värde i att öva på. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Aktivitetsschema

09.15 - 10.15 Yasuragi Yoga
10.30 - 11.00 Zenmeditation
11.15 - 12.00 Klangresa
13.30 - 14.15 Do In / Qi Gong
14.30 - 15.15 Heart Chakra Meditation
15.30 - 16.15 Zenmeditation
16.30 - 17.15 Klangresa

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnuttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer