Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Breath work, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Om ej annat anges ingår aktiviteterna i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. Du kan ta del av de aktiviteter som är inom ditt pakets tider. Nedan aktivitetsutbud gäller under vår vinterperiod från 1/3 till 31/5. Med reservation för ändringar. Välkommen till vårens aktiviteter på Yasuragi.

PÅSKLOV PÅ YASURAGI - 13-ÅRSGRÄNS 
Ta med din tonåring till Yasuragi. Den 20, 21, 22 april kan den testa den japanska konsten att göra små figurer i rispapperssnöre s k Mizuhiki. Läs mer längst ned på denna sida.

Japansk radiogympa

TID: 07.45 - 08.00

Gör som japanerna och starta dagen med Radio Taiso, uppiggande rörelser! Klockan 06:30 varje morgon sänds denna radiogymnastik ut i radio. Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen! Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Tabata intervallträning

TID: 08.15 - 08.45

Intervallträning enligt Tabata-metoden. Medtag träningskläder. Låt din kropp komma upp i varv för att bli stresstålig. Tabata är högintensiv intervallträning indelad i block. Varje block består av en övning, där du varvar 20 sekunders intensiv träning med 10 sekunders vila totalt 8 gångar. Vi gör 6 olika övningar (block) med fokus på kondition och styrka. Övningarna är lätta att utföra och du anpassar själv intensiteten. Kom ombytt till träningskläder eller i din yukata. Aktiviteten är för privatgäster.

Zenmeditation; zazen

TID: 09.00-09.30; 15.30-16.00

Här får du pröva två olika tekniker som har sin grund i den zenbuddhistiska traditionen. Det är övningar i närvaro och att iaktta det som är, inom och utom dig själv. Passet börjar med en kort introduktion, därefter får du lära dig hur du sitter i zazen, zenmeditation samt vilken form den gående meditationen, kinhin har. Efter att ha suttit i den stilla, tysta meditation ett tag, reser sig gruppen och ut- för en tyst gående meditation för att sedan avsluta med en stunds sittande igen. Passet avslutas med en kort reflektion. Fokus ligger på andning och hållning. Metoderna är enkla i sin yttre form och du kan med fördel fortsätta öva hemma. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Yinyoga

Tid: 09.45-10.30; 14.30-15.15

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne En motvikt till yangbaserad, mer fysisk yoga. Yinyoga är positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och med stor närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Här arbetar vi med kroppens fascia, bindväv, mer än musklerna. Detta uppnås genom att gå lagom långt in i positionen och hålla den en längre stund. Fokus är ofta på höfter och ländrygg, områden rika på bindväv och som enligt yogafilosofin lagrar såväl fysiska som emotionella spänningar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Sinnespromenad ute

TID: 12.15-12.45

SAMLING VID UTGÅNGEN TILL TRÄDGÅRDEN Sänk tempot ett steg till innan du reser hem. Efter att du checkat ut kan du njuta av en närvaropromenad utomhus i “Vandringen- och stillhetens trädgård”. Du blir guidad i olika enkla övningar där vi tar naturen och alla våra sinnena till hjälp för att bli mer närvarande och lugna ned nervsystemet. Bara att vistas i naturen kommer få dig att bli lugnare. Promenaden utförs under tystnad och avslutas med en stunds stilla meditation på Rundillen. Du deltar ombytt till dina vanliga kläder. Utförs även vid regn, så ta med regnkläder om du vill delta.

Klangresa

Tid: 11.00-11.45; 17.30-18.15; 21.30-22.15

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Qigong

TID: 13.45-14.15

Qi gong är en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten som arbetar med kroppens energibanor, meridianer. Studier visar att qi gong har en dämpande effekt på stress. Rörelserna ökar kroppsmedvetenheten, ger djupare andning och bättre hållning – ett lugnare nervsystem, vilket ger bättre tankeförmåga och bättre immunsförsvar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

The Power of breath

TID: 16.15-17.00

Lär dig effektiva andningstekniker för stressreducering, energipåfyllning och stabilisering. Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika aningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn.

Dagens aktivitet

TID: 19.15-20.00

Vad vi erbjuder aktuell dag, se schema på plats. På Yasuragi har vi många erfarna aktivitetsledare med gedigen kunskap inom olika områden. Under detta pass får de möjlighet att dela med sig av sin unika kunskap till dig. Aktiviteten är därför olika beroende på dag. En möjlighet för dig att kanske ta del av något helt nytt. På de digitala skärmarna i huset ser du vad dagens aktivitet är. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

NYHET! Avslappning med koppning

TID: 20.15-21.00

En återhämtande klass där vi i olika avkopplande positioner sätter Curams statiska massagekoppar i silikon på kroppen. Ett sätt att effektivt släppa på spänningar, öka flexibilitet, förbättra cirkulationen samt hjälpa kroppen till bättre balans med den bindvävsmassage som silikonkopparna ger. Vårt nätverk av bindväv, även kallad fascia är kroppens största organ, vilket omsluter allt från muskler och skelett, till organ och celler. Bindväven har cellminnen och skickar smärtsignaler 7-10 ggr snabbare till hjärnan än våra muskler, och bör därför hållas mjuk och elastisk.

Mizuhiki 20-22 april

TID: 09.00-09.45; 11.30-12.15; 14.30-15.15. Påsklov: 20, 21, 22 april

Anmälan på plats i receptionen

Pröva Mizuhiki -en gammal japansk konstform där man använder ett styvt rispappersnöre, mizuhiki för att skapa tredimensionella skulpturer och modeller. Snöret skapas genom att tvinna längder av rispapper tätt ihop. Traditionellt används Mizuhiki för att skapa dekorationer som ges bort vid speciella tillfällen, såsom födseln av ett barn, bröllop och begravningar. Olika former anses ha olika gynnsamma betydelser; tranor, grodor, fiskar, drakar och sköldpaddor är bland de mest populära. Andra traditionella former av mizuhiki inkluderar dekorationskort med dekorativa knutar bundna med längder av mizuhiki, likt vi knyter en rosett runt en present, mizuhiki används även för att skapa vackra papperssmycken. I vår workshop får du se en liten film om hantverket och under handledning få hjälp att skapa din egen lyckosymbol.

Aktivitetsschema

07.45-08.00 Japansk radiogympa
08.15 - 08.45 Tabata intervallträning
09.00 - 09.30 Zenmeditation - zazen
09.45 - 10.30 Yinyoga
11.00 - 11.45 Klangresa
12.15 - 12.45 Sinnespromenad ute
13.45 - 14.15 Qigong
14.30 - 15.15 Yinyoga
15.30 - 16.00 Zenmeditation - zazen
16.15 - 17.00 The power of breath
17.30 - 18.15 Klangresa
19.15 - 20.00 Dagens aktivitet
20.15 - 21.00 Avslappning med koppning
21.30 - 22.15 Klangresa

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer