Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Breath work, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Om ej annat anges ingår aktiviteterna i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. Du kan ta del av de aktiviteter som är inom ditt pakets tider. Nedan aktivitetsutbud gäller under vår höstperiod från 1/9 till 30/11. Med reservation för ändringar.

Välkommen till höstens aktiviteter på Yasuragi.

Zenmeditation; zazen

TID: 07.30 - 08.00

Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma. Aktiviteten är för privatgäster.

Japansk radiogympa

TID: 08.15 - 08.30

Gör som japanerna och starta dagen med Radio Taiso, uppiggande rörelser! Klockan 06:30 varje morgon sänds denna radiogymnastik ut i radio. Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen! Aktiviteten är för privatgäster.

Klangresa

Tid: 09.00 - 09.45, 16.30 - 17.15, 21.15 - 22.00

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila. Aktiviteten är för privatgäster.

Yin yoga

10.00 - 10.45, 15.15 -16.00

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne En motvikt till yangbaserad, mer fysisk yoga. Yinyoga är positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och med stor närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Här arbetar vi med kroppens fascia, bindväv, mer än musklerna. Detta uppnås genom att gå lagom långt in i positionen och hålla den en längre stund. Fokus är ofta på höfter och ländrygg, områden rika på bindväv och som enligt yogafilosofin lagrar såväl fysiska som emotionella spänningar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

The Power of breath

TID: 11.00 - 11.45

Lär dig effektiva andningstekniker för stressreducering, energipåfyllning och stabilisering. Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika aningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn.

Sinnespromenad SHINRIN-YOKU

TID: 12.15 - 13.00

SAMLING I DOJON

Sänk tempot ett steg till innan du reser hem. Efter att du checkat ut kan du njuta av en närvaropromenad utomhus i “Vandringen- och stillhetens trädgård”. Du blir guidad i olika enkla övningar där vi tar naturen och alla våra sinnena till hjälp för att bli mer närvarande och lugna ned nervsystemet. Bara att vistas i naturen kommer få dig att bli lugnare. Promenaden utförs under tystnad och avslutas med en stunds stilla meditation på Rundillen. Du deltar ombytt till dina vanliga kläder. Utförs även vid regn, så ta med regnkläder om du vill delta.

Introduktion till kallbad

TID: 14.00 - 14.45

Du har säkert hört talas om de positiva effekterna av att bada kallt. Under detta passa får du lära dig mer om vad som händer i kroppen och hur du använder andningen för att lättare hantera kylan. Passet börjar med en kortare teoretisk genomgång och andningstekniker för att därefter öva din förmåga att utstå kyla i en av våra kalla källor som är 12-14 grader- En bra introduktion för dig som är nyfiken på det där med kallbad. 3 oktober har vi även en längre kurs i andning och kallbad i samarbete med Inner Journeys - läs mer under Temahelger och Retreat

Ansiktskoppning

TID: 17.30 - 18.00

I detta pass får du guidning i hur du själv använder ansiktskoppning med små mjuka koppar i silikon från Curam. Vi har ofta mer spänningar i ansiktsmuskulaturen än vi är medvetna om. Suget som skapas av kopparna för nytt blod in i hudområdet under koppen. Detta förser den omgivande vävnaden med färskt blod och främjar bildandet av nya blodkärl. Det hjälper också till att stimulera produktionen av kollagen och elastin, fyller och stramar upp din hud samtidigt som det hjälper till med lymfdränage för att minska svullnader.

Qigong

TID: 19.15 - 19.45

Qi gong är en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten som arbetar med kroppens energibanor, meridianer. Studier visar att qi gong har en dämpande effekt på stress. Rörelserna ökar kroppsmedvetenheten, ger djupare andning och bättre hållning – ett lugnare nervsystem, vilket ger bättre tankeförmåga och bättre immunsförsvar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Dagens aktivitet

TID: 20.00 -20.45

Våra välutbildade aktivitetsguider delar under denna stund med sig av sin spetskompetens och sina favoritpass till dig. Aktiviteten är därför olika beroende på dag. En möjlighet för dig att kanske ta del av något helt nytt. På de digitala skärmarna i huset ser du vad dagens aktivitet är.

Aktivitetsschema

07.30 - 08.00 Zazen - zenmeditation
08.15 - 08.30 Japansk radiogympa
09.00 - 09.45 Klangresa
10.00 - 10.45 Yin yoga
11.00 - 11.45 The Power of Breath
12.15 - 13.00 Shinrin-yoku utomhus
14.00 - 14.45 Introduktion kallbad
15.15 -16.00 Yin yoga
16.30 - 17.15 Klangresa
17.30 - 18.00 Ansiktskoppning
19.15 - 19.45 Qigong
20.00 -20.45 Dagens aktivitet
21.15 - 22.00 Klangresa

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer