Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Breath work, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Om ej annat anges ingår aktiviteterna i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. Du kan ta del av de aktiviteter som är inom ditt pakets tider. Nedan aktivitetsutbud gäller under vår sommarperiod från 1/6 till 31/8. Med reservation för ändringar. Välkommen till sommarens aktiviteter på Yasuragi.

Tabata intervallträning

TID: 08.15 - 08.45

Intervallträning enligt den japanska Tabata-metoden. Medtag träningskläder. Låt din kropp komma upp i varv för att bli stresstålig. Tabata är högintensiv intervallträning indelad i block. Varje block består av en övning, där du varvar 20 sekunders intensiv träning med 10 sekunders vila totalt 8 gångar. Vi gör 6 olika övningar (block) med fokus på kondition och styrka. Övningarna är lätta att utföra och du anpassar själv intensiteten. Kom ombytt till träningskläder. Vid uppehåll utförs aktiviteten utomhus. Aktiviteten är för privatgäster.

Japansk radiogympa

TID: 09.15 - 09.30

Gör som japanerna och starta dagen med Radio Taiso, uppiggande rörelser! Klockan 06:30 varje morgon sänds denna radiogymnastik ut i radio. Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen! Aktiviteten är för privatgäster.

Avslappning med koppning

TID: 09.45-10.30

En återhämtande klass där vi i olika avkopplande positioner sätter Curams statiska massagekoppar i silikon på kroppen. Ett sätt att effektivt släppa på spänningar, öka flexibilitet, förbättra cirkulationen samt hjälpa kroppen till bättre balans med den bindvävsmassage som silikonkopparna ger. Vårt nätverk av bindväv, även kallad fascia är kroppens största organ, vilket omsluter allt från muskler och skelett, till organ och celler. Bindväven har cellminnen och skickar smärtsignaler 7-10 ggr snabbare till hjärnan än våra muskler, och bör därför hållas mjuk och elastisk.

Klangresa

Tid: 11.00-11.45; 17.00-17.40; 21.15-22.00

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila. Aktiviteten är för privatgäster.

Sinnespromenad SHINRIN-YOKU

TID: 12.15-13.00

SAMLING VID UTGÅNGEN TILL TRÄDGÅRDEN Sänk tempot ett steg till innan du reser hem. Efter att du checkat ut kan du njuta av en närvaropromenad utomhus i “Vandringen- och stillhetens trädgård”. Du blir guidad i olika enkla övningar där vi tar naturen och alla våra sinnena till hjälp för att bli mer närvarande och lugna ned nervsystemet. Bara att vistas i naturen kommer få dig att bli lugnare. Promenaden utförs under tystnad och avslutas med en stunds stilla meditation på Rundillen. Du deltar ombytt till dina vanliga kläder. Utförs även vid regn, så ta med regnkläder om du vill delta.

Grundläggande yoga

TID: 14.00-14.45

YOGA I yogan arbetar vi med kroppen och gör olika yogapositioner. Vi tänker på vår andning, eftersom det hjälper oss att bli lugnare och mera fokuserade. Vi övar även på att vara stilla en stund i avslappning. På så sätt blir vi lugnare samtidigt som vi laddar med ny energi. I detta pass med enkla klassiska yogapositioner får du möjlighet att bli mjukare, starkare och få mer balans. Här kan du delta oavsett tidigare yogaerfarenhet. Kom och upptäck yogans grundläggande principer. Aktiviteten är för privatgäster.

Do-In självmassage

TID: 15.00-15.30

Do In är en form självmassage där du väcker muskler och blodkärl till liv. Vi klappar på kroppen, trycker på punkter och masserar. Rörelserna och tryckningarna utvidgar blodkärlen, aktiverar energibanorna samt stimulerar musklerna. Enkelt att göra och ett roligt sätt att få bättre kroppskännedom och lära sig uppmärksamma hur kroppen mår. Aktiviteten är för privatgäster.

The Power of breath

TID: 15.45-16.30

Lär dig effektiva andningstekniker för stressreducering, energipåfyllning och stabilisering. Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika aningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn.

Zenmeditation; zazen

TID: 18.00-18.30

Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma. Aktiviteten är för privatgäster.

Zenmeditation; kinhin

TID: 19.30 - 20.00

Kinhin, en del av zenmeditationen. En gående meditation som inom den zenbuddhistiska traditionen ofta används i samband med den sittande formen zazen. Här får du upptäcka hur det är att gå väldigt långsamt och närvarande. En fin övning i att dra ned på takten och finna meditationens kvalitet öven i rörelse. Aktiviteten är för privatgäster.

Yinyoga

21.15-22.00

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne En motvikt till yangbaserad, mer fysisk yoga. Yinyoga är positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och med stor närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Här arbetar vi med kroppens fascia, bindväv, mer än musklerna. Detta uppnås genom att gå lagom långt in i positionen och hålla den en längre stund. Fokus är ofta på höfter och ländrygg, områden rika på bindväv och som enligt yogafilosofin lagrar såväl fysiska som emotionella spänningar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Aktivitetsschema

08.15 - 08.45 Tabata intervallträning
09.15 - 09.30 Japansk radiogympa
09.45 - 10.30 Avslappning med koppning
11.00 - 11.45 Klangresa
12.15 - 13.00 Sinnespromenad ute
14.00 - 14.45 Grundläggande yoga
15.00 - 15.30 Do-In självmassage
15.45 - 16.30 The power of breath
17.00 - 17.40 Klangresa
18.00 - 18.30 Zenmeditation - zazen
19.30 - 20.00 Zenmeditation - kinhin
20.15 - 21.00 Yinyoga
21.15 - 22.00 Klangresa

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer