Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Qi Gong, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Om ej annat anges ingår aktiviteterna i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. Du kan ta del av de aktiviteter som är inom ditt pakets tider. Max antal per pass är 25 personer om ej annat anges. Med reservation för ändringar. Nedan aktivitetsutbud gäller under vår höstperiod från 1/9 - 30/11-2021. Välkommen till hösten på Yasuragi

November 3-6 and 9-11
TAKE THE OPPORTUNITY
to meet with Amir Imani, an international well-renowned mindfulness trainer and coach, who will guide you to a life lived more open and present. 

7.00 a.m Mindful Body Work/Contemplative Walk
9.30 a.m Meditation Practice Session
11.30 a.m Lessons on Mindfulness and Wellbeing
4.00 p.m Mindful Body Work/Contemplative Walk
6.30 p.m Meditation Practice Sessions

Book in advance online when booking your package
PRICE: 175 SEK per session and person
These sessions are held in English



Tabata cirkelträning

Tid: 08.30-09.15

Cirkelträning i utegymmet. Medtag träningskläder Låt din kropp komma upp i varv för att bli stresstålig. I denna klass får du pröva Tabataträning. Tabata är en högintensiv träningsform där du varvar korta, snabba och intensiva intervaller med vila. Hela passet tar bara några minuter. Men träningen är tuff och kräver en hel del motivation för att kunna genomföras. Passet börjar med tabata, för att följas av väl valda övningar i vårt utegym i japanska trädgården. Avslutningsvis hålls en enklare stretch- och avslappningsövning. För privatgäster. Max antal per pass = 16 personer

Japansk radiogympa

TID: 09.30-09.45

Gör som japanerna och starta dagen med Radio Taiso, uppiggande rörelser! Klockan 06:30 varje morgon sänds denna radiogymnastik ut i radio. Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen! Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Klangresa

Tid: 10.00-10.45 & 13.45-14.30 & 18.30-19.15

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Zenmeditation; zazen & kinhin

TID: 11.00-11.45

Här får du pröva två olika tekniker som har sin grund i den zenbuddhistiska traditionen. Det är övningar i närvaro och att iaktta det som är, inom och utom dig själv. Passet börjar med en kort introduktion, därefter får du lära dig hur du sitter i zazen, zenmeditation samt vilken form den gående meditationen, kinhin har. Efter att ha suttit i den stilla, tysta meditation ett tag, reser sig gruppen och ut- för en tyst gående meditation för att sedan avsluta med en stunds sittande igen. Passet avslutas med en kort reflektion. Fokus ligger på andning och hållning. Metoderna är enkla i sin yttre form och du kan med fördel fortsätta öva hemma. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

After check-out Shinrin-yoku

Tid: 12.00-12.45

UTOMHUS - i dina vanliga kläder. SAMLING I HOTELLRECEPTIONEN VID STORA ENTRÉN Sänk tempot ett steg till innan du reser hem. Njut av en närvaropromenad utomhus i “Vandringen- och stillhetens trädgård”. Du blir guidad i olika enkla övningar där vi tar naturen och alla våra sinnena till hjälp för att bli mer närvarande och lugna ned nervsystemet. Bara att vistas i naturen kommer få dig att bli lugnare. Promenaden utförs under tystnad och avslutas med en stunds stilla meditation på Rundillen. Du deltar ombytt till dina vanliga kläder. Utförs även vid regn, så ta med regnkläder om du vill delta.

Yinyoga

Tid: 15.00-15.45

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne En motvikt till yangbaserad, mer fysisk yoga. Yinyoga är positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och med stor närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Här arbetar vi med kroppens fascia, bindväv, mer än musklerna. Detta uppnås genom att gå lagom långt in i positionen och hålla den en längre stund. Fokus är ofta på höfter och ländrygg, områden rika på bindväv och som enligt yogafilosofin lagrar såväl fysiska som emotionella spänningar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Zenmeditation; sittande

Tid: 16.00-16.30 & 20.15-20.45

Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Dagens aktivitet

TID: 17.00-18.00

(45-60 min. beroende på aktivitet) -för vad vi erbjuder aktuell dag, se schema på plats. På Yasuragi har vi många erfarna aktivitetsledare med gedigen kunskap inom olika områden. Under detta pass får de möjlighet att dela med sig av sin unika kunskap till dig. Aktiviteten är därför olika beroende på dag. En möjlighet för dig att kanske ta del av något helt nytt. På de digitala skärmarna i huset ser du vad dagens aktivitet är. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

QI GONG

Tid: 19.30-20.00

Qi gong är en metod med ursprung i den traditionella kinesiska läkekonsten som arbetar med kroppens energibanor, meridianer. Studier visar att qi gong har en dämpande effekt på stress. Rörelserna ökar kroppsmedvetenheten, ger djupare andning och bättre hållning – ett lugnare nervsystem, vilket ger bättre tankeförmåga och bättre immunsförsvar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Sov gott yoga

TID: 21.00-22.00

Låt denna yogaklass leda dig mot en god natts sömn. Här får du hjälp att långsamt stimulera det parasympatiska nervsystemet, den del som sörjer för att vi ska få djup vila och bra matsmältning. Yogaövningarna är valda för att skapa lugn och avslappning samt inge klarhet och tålamod. Låt kropp och sinne komma ned i varv och gå sedan direkt till sängen för att sova gott. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Mindfulness sessions November 3-6 & 9-11

with Amir Imani

Amir Imani, an international well-renowned trainer and coach, will guide you to a life lived more open and present. 7.00 a.m Mindful Body Work/Contemplative Walk / 9.30 a.m Meditation Practice Session / 11.30 a.m Lessons on Mindfulness and Wellbeing / 4.00 p.m Mindful Body Work/Contemplative Walk / 6:30 p.m Meditation Practice Sessions Book in advance online when booking your package PRICE: 175 SEK per session and person These sessions are held in English

Aktivitetschema

08.30-09.15 Tabata Cirkelträning i utegym
09.30-09.45 Japansk radiogympa
10.00-10.45 Klangresa
11.00-11.45 Zenmeditation; zazen/kinhin
12.00-12.45 After check-out Shinrin-yoku
13.45-14.30 Klangresa
15.00-15.45 Yinyoga
16.00-16.30 Zenmeditation; zazen
17.00-18.00 Dagens aktivitet
18.30-19.15 Klangresa
19.30-20.00 Qi Gong
20.15-20.45 Zenmeditation; zazen
21.00-22.00 Sov gott yoga

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer