Aktiviteter
för lugn & energi

Aktiviteter
på Yasuragi

Vi erbjuder en mängd olika aktiviteter så som Breath work, Yin yoga och Zenmeditation. Slappna av och få ny energi. Om ej annat anges ingår aktiviteterna i din vistelse och behöver ej förbokas, men är i mån av plats. Aktiviteterna gäller vinterperioden mellan 1/12 till 28/2. Med reservation för ändringar.

Välkommen till vinterns aktiviteter på Yasuragi.

Bastu Do In

TID: 07.30 - 08.00

Do-​​​In (Dao Yin) är en japansk form av självmassage längs med kroppens meridianer, dom ger vår livsenergi Ki fritt flöde. För en uppmjukande effekt utför vi denna i en 50-​​​grader varm bastu med utsikt mot trädtopparna. En underbar start på en kall vinterdag innan frukost. Var på plats senast kl. 07.25 utanför huvudingången till japanska badet. Kom klädd i yukata och badkläder. Stanna gärna och delta i kallbad efteråt.

Introduktion till kallbad

TID: 08.15 - 08.45

Du har säkert hört talas om de positiva effekterna av att bada kallt. Under detta passa får du lära dig mer om vad som händer i kroppen och hur du använder andningen för att lättare hantera kylan. Passet börjar med en kortare teoretisk genomgång och andningstekniker för att därefter öva din förmåga att utstå kyla i en av våra kalla källor som är 12-14 grader- En bra introduktion för dig som är nyfiken på det där med kallbad.

Japansk radiogympa

TID: 09.15 - 09.30

Gör som japanerna och starta dagen med Radio Taiso, uppiggande rörelser! Klockan 06:30 varje morgon sänds denna radiogymnastik ut i radio. Med hjälp av en japansk radio-DJ och er aktivitetsledare blir ni introducerade till en serie med roliga och snabba rörelser som sätter fart på kroppen! En klass fylld med skratt och energi som kommer att sitta i hela dagen! Aktiviteten är för privatgäster.

Yin yoga

10.00 - 10.45

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne En motvikt till yangbaserad, mer fysisk yoga. Yinyoga är positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och med stor närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger dig tid att lugna sinnet och känna in kroppen. Här arbetar vi med kroppens fascia, bindväv, mer än musklerna. Detta uppnås genom att gå lagom långt in i positionen och hålla den en längre stund. Fokus är ofta på höfter och ländrygg, områden rika på bindväv och som enligt yogafilosofin lagrar såväl fysiska som emotionella spänningar. Ingen föranmälan behövs. Aktiviteten är för privatgäster.

Klangresa

Tid: 11.00 - 11.45 & 15.45 - 16.30 & 21.15 - 22.00

En guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar och kristallskålar. Du ligger på en yogamatta på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. En stund av djup avslappning och vila. Aktiviteten är för privatgäster.

Heart Chakra Meditattion

TID: 12.45 - 13.30

En rörlig meditation till musik. Rörelserna görs i de fyra väderstrecken, men du står hela tiden på samma plats. Den rytmiska musiken hjälper kroppen och sinnet att finna vila i rörelsen –​​​ något som många stressade människor kan finna ett värde i att öva på. Enkla stående rörelser till vacker musik av Karunesh med en intention av att ge och tar emot kärlek. En enkel och vacker teknik för att föra in mer medkänsla i ditt liv.

Dagens aktivitet

TID: 13.45 - 14.30

Våra välutbildade aktivitetsguider delar under denna stund med sig av sin spetskompetens och sina favoritpass till dig. Aktiviteten är därför olika beroende på dag. En möjlighet för dig att kanske ta del av något helt nytt. På de digitala skärmarna i huset ser du vad dagens aktivitet är.

The Power of breath

TID: 16.45 - 17.30

Lär dig effektiva andningstekniker för stressreducering, energipåfyllning och stabilisering. Kvaliteten på andningen reglerar många av kroppens autonoma funktioner. Med hjälp av specifika aningstekniker kan uppemot 75% av kroppens toxiner frigöras, blodtryck samt PH-värde stabiliseras och det centrala nervsystemet regleras. En god andning reducerar dessutom stresshormoner, stabiliserar känslor, lugnar och ger bättre sömn.

De fem tibetanerna

TID: 17.45 - 18.15

​Fem repeterande övningar även kända som "de fem föryngringsriterna" om de utförs dagligen. Övningarna utarbetades ursprungligen av tibetanska munkar för över 2000 år sedan i syfte att hålla hela kropp och sinne i ungdomlig form. Övningarna är enkla i sin form och ökar fysiska styrka och spänst samt mentala skärpa. Löser upp blockeringar så att livsenergin, Ki, åter kan flöda fritt och sätta helande krafter i rörelse.

Nacke & Axlar Release

TID: 19.15 - 20.00

Ett pass där vi löser upp spänningar i våra axlar och nacke på 5 olika sätt. Med hjälp av olika strechövningar samt koppning och djupandning frigörs spänningar och får kroppen att gå in i en djupare avslappning. Ett fint sätt att öka närvaron och slappna av i detta ofta spända område.

Zenmeditation; zazen

TID: 20.15 - 20.45

Zenmeditation eller Zazen 坐禅, vilket betyder "sittande meditation" (Za = sitta, Zen = meditation) är den meditationsform, som är central i utövande av zen, en form av buddhism. En övning i att iaktta det som är, landa i nuet och bli mer närvarande. Du får lära dig i vilken ställning du ska sitta och hur du gör för att komma till ro och bli mer närvarande med det som är. Fokus ligger på andning och hållning. Du får även tips hur du kan meditera hemma. Aktiviteten är för privatgäster.

Aktivitetsschema

07.30 - 08.00 Bastu Do In
08.15 - 08.45 Introduktion till Kallbad
09.15 - 09.30 Japansk radiogympa
10.00 - 10.45 Yin yoga
11.00 - 11.45 Klangresa
12.45 - 13.30 Heart Chakra meditation
13.45 - 14.30 Dagens aktivitet
15.45 - 16.30 Klangresa
16.45 - 17.30 The Power of Breath
17.45 - 18.15 De fem tibetanerna
19.15 - 20.00 Nacke & Axlar
20.15 - 20.45 Zazen - zenmeditation
21.15 - 22.00 Klangresa

Vanliga frågor om våra aktiviteter

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra aktiviteter.

  • Behöver jag boka tid på aktiviteterna?

    Nej, vi har drop-in på våra aktiviteter. Det är begränsat antal platser så kom i god tid innan passet börjar. Med respekt för andra gäster vänligen kliv ej in på påbörjad aktivitet.

  • Vad har jag på mig på aktiviteterna?

    Du kan bära din yukata (japanska bomullsrock) under aktivitetspassen. Se till att ha underkläder eller torra badkläder under. För yoga rekommenderar vi dock att du tar med sköna kläder att yoga i.

  • Har ni något gym?

    Ute i anslutning till vår japanska trädgård finner du vårt utomhusgym, som står dig fritt att använda när som helst. Det finns även fina promenad- och joggingspår att utnyttja. Fråga efter en karta i receptionen.

  • Får man komma tidigare eller stanna längre för att kunna gå på en viss aktivitet?

    Nej, du är välkommen att medverka på de aktiviteter som startar och slutar inom tidsramen det paket du har bokat.

Aktiviteter på Yasuragi spa

För att verkligen komma ned i varv kan vi varmt rekommendera våra aktiviteter. Dessa är framtagna för att du ska kunna koppla av och få ny energi.

Yasuragi erbjuder en rad olika aktiviteter för att du ska en stunds vila och få möjlighet att åka hem med ny energi. Vår tanke är att du ska få inspiration, tips och råd för att ta hand om dig även när du lämnat Yasuragi.

Meditationens positiva effekter
Meditation har en rad bevisat positiva långtidseffekter på olika funktioner i din kropp. Och övar du får du en än bättre effekt. Redan 8 minuters meditation om dagen kommer att göra stor skillnad.
Några av de positiva effekter man ser av regelbunden meditation är t ex minskad inflammation, stärkts immunförsvar och förbättrad sömn (särskilt djupsömnen). Att meditera är en god vana som kommer att balansera ditt nervsystem, genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet där all mental och fysisk återhämtning sker. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att reducera stress och öka din prestationsförmåga. Det är är bara några av de positiva effekter meditation har på vår kropp, hjärna och välbefinnande.

Meditation är hårdträning för hjärnan
På Yasuragi får du möjlighet att pröva olika former av meditation. Den form som ligger oss allra värmast om hjärtat är dock den zenbuddhistiska zenmeditationen, även kallad zazen.

Forskning visar att personer som mediterar regelbundet inte är lika styrda av sina känslor och har en bättre förmåga att se objektivt på skeenden och händelser. Zenmeditationen är en av de äldsta och mest beprövade teknikerna för att öva närvaro och sinneslugn. Ni får även några tips om hur ni kan fortsätta att meditera hemma. Gör som de gamla zenmunkarna! 

 

 

Läs mer